• Nieuwe stoel

  • Geschreven door: Eva Beun

  • Het is belangrijk hoe je er mee om gaat ...

    Regelmatig krijg ik de vraag van mensen dat ze een nieuwe stoel willen. Want, de kantoorplek is niet goed, ze hebben klachten en dit ligt aan de stoel. Het kan natuurlijk heel goed dat er sprake is van een stoel die niet passend is bij de persoon. Een stoel die niet goed is komt nauwelijks meer voor. Alle stoelen die tegenwoordig in kantoren staan moeten voldoen aan Europese normen. Dus echt slechte stoelen zien we nauwelijks meer in kantoren.

  • Pauzegedrag

    Wat we wel zien is hoe er om wordt gegaan met het kantoor, het meubilair, de kantoorplek in algemene zin. In vele gevallen blijkt het namelijk niet persé de stoel te zijn die niet goed is, maar blijkt er sprake te zijn van een niet optimale wijze van omgaan met de voorzieningen. Een niet goed ingestelde kantoorplek in combinatie met een niet optimaal pauzegedrag en bijvoorbeeld een werkwijze die gehaast of gespannen is, blijkt veel vaker de achterliggende oorzaak te zijn van het krijgen van klachten of het onderhouden van klachten.

    Wanneer we iemand in een ergonomisch perfecte kantoorplek plaatsen, geeft dit geen garantie voor het niet krijgen van klachten. Het gaat om het totaalplaatje, hoe ga je met je werkplek om, hoe is je werkwijze, hoe is je pauzegedrag, hoe is het met je belastbaarheid en heel belangrijk, hoe is je gedrag, hoe ga je met dingen om. Zowel op individueel niveau als op groepsniveau kom ik bedrijven hierover uitleg, trainingen en advies geven.